Kwaliteit

Kwaliteit

De naam Koningskind zegt het al: de ontwikkelingslijn van het kind is onze focus. Wij zorgen voor een rijke mogelijkheid tot ontwikkeling. Waaruit blijkt dit:

De begeleidster-kindratio is hoger

Wat houdt dat in?
Bij het jonge kind is er meer ruimte voor extra aandacht, begeleiding. Hierdoor ontstaat er ruimte om gericht te kijken naar het kind zodat die de begeleiding krijgt die het nodig heeft; met een kind even apart zitten, knuffelen en echt aandacht geven. Door een hoger leidster-ratio in te zetten, onthaasten we de begeleidsters. Wij houden hierdoor het overzicht en stralen rust uit. Dit maakt dat de kinderen zich in een rustige, warme sfeer met specifieke begeleiding kunnen ontplooien.

Inrichting

De ruimte is weloverwogen stijlvol ingericht. Wij spreken van zones. De begeleidsters leggen accenten binnen een zone zodat kinderen zich bewust worden van omgevingsfactoren. Hierbij wordt gelet op de vaardigheden en vermogens van kinderen om zich te ontwikkelen. Alle zones stralen een huiselijke warme sfeer uit. Er wordt gebruik gemaakt van duurzame materialen. Deze duurzame materialen gebruiken we om de kinderen te leren ervaren wat en wanneer iets waarde heeft en hoe je daarmee omgaat. Natuurlijk kan het kind zich ook uitleven, bijvoorbeeld met zand. Voor het bouwen van zandkastelen gebruiken we constructiezand en bij een gat graven gebruik je speelzand. Alle materialen kunnen specifiek per kind ingezet worden.

De zelfstandigheid van kinderen

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen alles onderzoeken. De betrokkenheid van kinderen wordt verhoogd als ze zelf een keuzes mogen maken. We maken in ons kinderdagverblijf en BSO daarom gebruik van kiesborden. Hierop kunnen kinderen zelf aangeven wat voor activiteit ze willen gaan doen en de begeleidsters kunnen zien wat het kind kiest. Door goede interpretatie van deze observatie zetten wij op de juiste wijze materialen en begeleiding in. Wij streven ernaar, door met het geven van vertrouwen en het begeleiden bij het bedenken van oplossingen, het kind zijn/haar zelfstandig te vergroten.

Doorgaande lijn

Doordat de pedagogische uitgangspunten op elkaar afgestemd zijn, hebben de begeleidsters van de BSO en kinderdagverblijf dezelfde pedagogische insteek als de leerkrachten van de school. Ook heeft de inzet van de begeleiding van de kinderen dezelfde uitstraling. Hierdoor is het een kleine stap van kinderdagverblijf naar school en van school naar BSO. Bovendien bevindt het kind zich in de zelfde vertrouwde omgeving.